söndag 16 maj 2010

Utomhusfika

Man kan fika utomhus även om vädret är sådär om man som oss har ett tak över altanen. Riktigt mysigt faktiskt att sitta utomhus invirad i en filt och mumsa på kakor samtidigt som man hör fåglarna kvittra som galningar. De få odlingar jag har skaffat i trädgården växer så det knakar och det ger ju en vådlig lust att odla ännu mer, särskilt när man sitter så där nöjd och njuter av egen skörd.

Kakor som går snabbt att baka och som är enkla, det gillar jag. De här kakorna tror jag att jag hittade receptet på i någon Arla-broschyr för något år sedan, jättegoda och som sagt enkla att baka. Man kan sno ihop dem i all hast om någon dyker upp på spontanfika, perfekt!

Havrekakor med rabarber

1 späd rabarber
150 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl

1. Sätt ugnen på 200°.
2. Skär rabarbern i 1–2 cm tjocka bitar.
3. Rör samman smör och socker i en bunke. Tillsätt havregryn och mjöl och rör ihop till en deg Forma degen till kulor. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Tryck ner en bit rabarber i varje kula.
4. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails