fredag 14 maj 2010

Matlåda

Idag åker jag till Danmark över dagen! Fem glada damer och jag tar en tur över dagen till vårt kära grannland och jag hoppas givetvis att jag får chans att hitta några ätbara godbitar att ta med mig hem. Med på turen får en snabbt ihopkomponerad sallad komma, man blir ju hungrig även när man är på tur.

Couscoussallad

3 dl couscous large
3 dl grönsaksbuljong
3 msk olivolja
½ tsk gurkmeja
250 g färsk sparris
1 späd purjolök
2 röda paprikor

1. Koka upp buljongen med olivolja och gurkmeja. Rör i couscousen, lägg på locket, ställ åt sidan att svälla.
2. Koka upp lättsaltat vatten och blanchera sparrisen en minut. Fräs sparrisen snabbt i lite smör. Lägg åt sidan att svalna något, skär sedan i bitar.
3. Kärna ur och skär paprikan i små träningar. Fräs på svag värme i olivolja tills paprikan blir mjuk.
4. Skölj och ansa purjolöken och skär i tunna skivor.
5. Fluffa till couscousen med en gaffel och blanda ner grönsakerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails