måndag 10 maj 2010

Ut i det fria

Idag ska sonen på uteskola med matsäck och hela baletten. Det är inte helt enkelt vad man ska skicka med en sexåring att äta tycker jag. Det ska vara enkelt och lätt att plocka fram och administrera och inte alltför söligt. Jag har gjord köttfärsfyllda piroger, precis som mamma gjorde till mig när jag skulle på utflykt. Kanonbra mat, mättande och lätt att peta i sig med fingrarna. Att de dessutom är goda gör ju inte saken sämre, och råkar man vara vuxen och på utflykt så fungerar de perfekt med en sallad och en kall öl.

Köttfärsfyllda potatispiroger

75 g rumsvarmt smör
3-4 medelstora kokta potatisar
2 ¾ dl vetemjöl
½ tsk salt
1 tsk bakpulver

250 g köttfärs
1 potatis
1 gul lök
1 morot
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk tomatpuré
ägg till pensling

1. Gör degen. Blanda smöret med pressad potatis, mjöl, salt och bakpulver till en deg.
2. Gör fyllningen. Skala potatis, lök och morot. Riv allt fint på rivjärn. Bryn köttfärsen och blanda i det rivna och låt det fräsa med ett par minuter. Smaka av med salt, peppar och tomatpuré. Låt fyllningen svalna.
3. Kavla ut degen tunt på mjölat bakbord så att den blir ca 40x40 cm stor. Ta ut rundlar ca 10cm eller skär fyrkanter. Fördela fyllningen. Fukta degkanten med lite vatten och tryck ihop dem över fyllningen. Pensla med uppvispat ägg.
4. Grädda i 200 graders ugnsvärme ca 20 minuter.
5. Servera pirogerna ljumma eller kalla, gärna med en sallad.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul med piroger, gott också. Det har jag aldrig gjort själv. Har du något förslag istället för köttfärs.
    Jag åt med spenat förra helgen, det var helt okej.
    Kram Madeleine

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde också det nyss :) SÅ himla gott.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails