tisdag 11 maj 2010

Skafferistädning

Ägnade mig åt att städa köksskåp och skafferier igår, en matlagares egen vårstädning. Resultatet blev att alla mjölslattar hamnade i en stor skål och fick bli till en-salig-blandnings-bröd. I åkte också det sista som var kvar i burken med bruchettamix plus helgens oliver. Brödet blev en hejdundrande succé här hemma och lilltjejen klämde i sig macka för kung och fosterland. Bra att städa ibland...

Hur som har ju inget riktigt recept på brödet, men 50 g jäst, 5 dl ljummet vatten, 2 msk honung, 2 tsk salt var basen sedan åkte mjölet i (för dagen durumvete, grovt rågmjöl och vanligt vetemjöl) tills degen var lagom tung. Jag blandade bruchettamixen med varmt vatten och olivolja innan jag knådade in den och oliverna i degen. Sedan bara jäsning 40 min, utbakning till 2 limpor som fick jäsa i avlånga brödformar i 30 min och efter det gräddas i 225 grader i 20 minuter.

1 kommentar:

  1. Mm, vilket bröd du bakat. Jösses, det ser verkligen jätte gott ut.

    Jaså, du är ledig och städar. Vad duktigt!! Det är befriande på något vis. När jag kommer hem ska jag gå loss med dammsugaren och skurhinken. På torsdag ska jag putsa fönster. Börjar man rensa på ett ställa har man snart städat överallt.

    Har du några tips på ett gott rosévin som ska drickas till fisk?

    Kram Madeleine =)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails