lördag 22 maj 2010

Mat, mat, mat

Har tillbringat dagen i grannlandet Danmark, närmare bestämt i Helsingör. Vi hade dessutom turen att en internationell matmarknad ägde rum på torget. Massor med handlare från hela Europa erbjöd en mängd läckerheter. En och annan smaskighet fick minsann åka med mig tillbaka till Sverige. Tyvärr har jag inte kylmöjligheter på hotellet vi bor på, så de underbara ostarna fick jag lämna åt hungriga danskar att köpa. Men de stora färska vitlökarna från Frankrike kom med, så jag misstänker att bilen kommer vara vampyrfri ett bra tag framöver.

Det är något visst att gå på en marknad i solsken när dofterna från nywokat, vitlökschampinjoner eller nygräddade våfflor blandas med ljudet av försäljarna som bjuder ut sina varor. Jag skulle kunna strosa runt hur länge som helst och bara njuta.



Har dessutom fått smaka på årets första nordiska jordgubbar, danska, söta och underbara. Nu längtar jag verkligen tills de svenska kommer.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails