tisdag 15 juni 2010

Fantastisk lunch

Oj vad jag blev sugen på att äta något fräscht till lunch idag, dessutom kan det väl vara bra att hålla igen lite efter helgens extravaganser. Jag var länge motståndare till linser, varför vet jag faktiskt inte, av dumhet antar jag. Linser är ju faktiskt jättegott och känns nyttigt och fräscht, inte alls sådär mossigt och tråkigt som jag upplevde det förr. Nej, linser till lunch får det bli idag.

Prosciuttolindad laxfilé med örtlinser

250 g gröna linser (4dl)
4 laxfiléer
salt
svartpeppar
8 skivor prosciutto
olivolja
saften av 1 citron
ca 2dl blandade färska örter, hackade
120 g spenat, hackad
2 dl naturell yoghurt

1. Värm ugnen till 220 grader.
2. Lägg linserna i en kastrull, täck med vatten, låt koka upp och sedan puttra tills de är mjuka.
3. Krydda laxfiléerna med lite peppar. Vira sedan in dem i prosciutton men låt lite fiskkött sticka ut. Droppa på några droppar olivolja och ugnsstek ca 10 minuter tills prosciutton får fin färg.
4. Häll av det mesta av vattnet från linserna och smaka av med salt, peppar, citronsaft och ½ dl olivolja.
5. Rör i örterna och spenaten i linserna på hög värme till de mjuknar. Servera genast med laxen och droppa på yoghurten som smakats av med salt och peppar.

3 kommentarer:

  1. Haller helt klart med dig, fantastisk lunch! Enkelt, frasht och gott som det ska vara nu nar sommaren tittat in:))
    Kramisar,
    Nena

    SvaraRadera
  2. Ser jättegott ut, och jag är inte ens så förtjust i linser!!!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Här har du en till som njutit av rabarberkräm. Jag gjorde en dubbel sats igår. Mmm, så himlans gott alltså. =)

    Du är också pysslig i köket, vad kul. Det jobbigaste är att diska och plocka undan, haha. Resten är kul!!!

    Ska du äta något smaskigt på lördag då när vickan gifter sig? Själv ska jag göra en princesstårta, mums! =)
    Kram Madeleine

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails