måndag 26 april 2010

Måndag...igen?

Oj vad fort tiden går när man har roligt. Helgen har bara sprungit förbi och helt plötsligt är det dags att få upp och iväg hela familjen till jobb och dagis. Men det är ju snart helg igen och valborg, vilken skall firas enligt tradition med Js syster och en massa god mat, så veckan lär springa förbi återigen.

Här sitter jag alltså nu och mumsar på en macka och ska snart väcka resten av familjen. Supergott bröd förresten, fick receptet av en sommarvikarie vi hade på jobbet. Dessutom håller det sig ett par dagar längre än "vanligt" bröd, och så innehåller det en massa nyttigheter dessutom.

Yoghurtbröd

3dl vetemjöl
2dl rågsikt
1 1/4dl grahamsmjöl
1/2dl fibrex
1 1/2dl rågkross
1dl solrosfrön
1tsk salt
2tsk bikarbonat
3/4dl brödsirap
6dl yoghurt alt. filmjölk


Blanda samman alla torra ingredienser i en skål. Blanda sedan i sirap och yoghurt/filmjölk. Rör hastigt ihop degen och häll därefter upp den i en stor form. Skall ej vara fylld mer än 2/3 av formen. Grädda brödet mitt i ugnen i 175 grader i ca 90 min. Täck över med folie om limpan blir för mörk.

1 kommentar:

  1. Mm, gott med hembakat bröd till frukost.
    Själv åt jag en fralla som jag bakade i torsdag. Mycket gott med ett tjockt lager smör på. Hihi. =)

    Ja, det blev bland annat en plåtburk och en mortel på kökshyllan.
    Tack för dina finfina tips!!!

    Gamla burkar är alltid kul, man blir så glad när man fyndar det. =)

    Ha en fantastisk dag, trots att det är måndag!
    Solen skiner och det gör mig lycklig.
    Kram Madeleine

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails