onsdag 3 november 2010

Lingoncookies

Idag har vi lite höslovsledigt, och vad kan passa bättre då än att se till att fylla på kak- och bulllagret inför vintern. Inte för att jag tror att jag kan baka tillräckligt mycket på en dag för att det skall räcka över hela vintern. Jag tycker att det är så praktiskt att ha ett litet lager i frysen, bara att ta fram om man skall på utflykt, får oväntat besök, eller helt enkelt bara blir fikasugen. Visst, nybakat smakar ju såklart bäst, men när det ringer på dörren har man inte riktigt tiden att baka saffranskaka eller kanelbullar.

Idag tar vi alltså fram bunkar, slevar och vispar och leker bageri. Lingon- och kanelcookies står först på tur, underbart mjuksega och sötsyrliga, men de åker nog in i kakhålet idag istället för in i frysen....

Lingon- och kanelcookies

200 g smör
3 dl socker
1 stort ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
3 dl havregryn
ca 1 dl frysta lingon

1. Sätt ugnen på 200 grader. Vispa smör och socker vitt och pösigt med elvisp. Tillsätt ägget och vispa ytterligare en stund.
2. Blanda mjöl, bakpulver, kanel och havregryn och vänd försiktigt ner det i smeten.
3. Rulla bollar av smeten och lägg på plåt och platta till något. Obs! Lägg dem inte för nära varandra, kakorna flyter ut något under gräddning. Tryck ner frysta lingon i varje kaka.
4. Grädda mitt i ugnen i 8-10 minuter eller tills kakorna fått fin färg. Kakorna blir lite mjuksega i konsistensen.

5 kommentarer:

  1. Lingoncookies låter jätte gott. Det har jag aldrig ätit faktiskt.
    Jaså, glöggpremiär säger du.. Trevligt! Själv är jag inte så förtjust i glög men tycker att det doftar underbart. =D Sån är jag, haha..

    Lingonkakorna kanske jag ska ta och baka i helgen...blev jätte fikasugen... Mmm..

    Kram Madeleine

    SvaraRadera
  2. Det där lät riktigt gott, spar receptet.

    SvaraRadera
  3. Vilka smaskiga kakor! Jag har oxå varit ledig idag och passat på att baka. Insåg just när jag packade ihop allt att jag har alldeles för liten frys. Men nu är den fylld med frallor och kanelbullar. Bra att ha och snart är nog frysen tom igen...:

    SvaraRadera
  4. Åh vilken kul idé; svenskt möter amerikanskt. Och säkerligen jättegott!

    SvaraRadera
  5. Det där lät som en kaka att älska. Söt bild!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails