fredag 12 november 2010

Värmande soppa

Jag är fortfarande riktigt risig och dunderförkyld. Som tur är känner jag fortfarande smak, misstänker att det hade blivit mindre kul för familjen med mat kryddad av en mamma utan smaksinnet intakt.

Med tanke på hur uggen och frusen jag är tänker jag laga soppa idag, i ett försök att värma mig. Tänkte rota runt lite i frysen och se om jag inte kan hitta lite fisk och fixa till en supergod fisksoppa. Det borde väl kunna bota mig tillfälligt ialla fall.


Fiskarhustruns fisksoppa

300 g blandad fiskfilé (t ex lax, spätta, torsk)
10 små gula lökar
2 msk smör eller margarin
1 burk hela skalade tomater (400 g)
5 dl fiskbuljong (tärning + vatten)
1/2 dl vitt vin (ev)
1 tsk söndersmulad timjan
250 g räkor (eller 100 g skalade)
1 dl vispgrädde
finhackad dill

1. Skala lökarna och fräs dem i matfett. Tillsätt tomater, buljong (vin) och timjan. Låt sjuda i ca 15 minuter.
2. Lägg ner fiskfiléerna skurna i små bitar i soppan. Sjud ytterligare i ca 5 minuter. Skala räkorna och lägg dem i soppan.
3. Vispa grädden till hårt skum och rör försiktigt ner den. Hetta upp soppan och strö finhackad dill över.

Servera med ett gott brytbröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails