onsdag 7 juli 2010

Strömming är fina fisken

Efter en helg med stort kalas och en veckostart med äventyr i Skaraborg, så ska det bli skönt att landa hemma idag. När jag landar hemma, innebär det oftast att jag hamnar i köket och lagar mat, bakar eller kokar marmelad. Lite knäppt, men det är kontemplation för mig.

Tänkte fixa ihop en sallad till lunch idag, vilken jag hittade receptet på i en reklambroschyr för något år sedan. Jättegod sallad men det kan ju hända att det blir några modifikationer...

Rostad strömming med primörsallad

500 g strömming
1 knippe sparris
1 knippe morötter
12 färskpotatisar
1 påse jungfrusallad eller mix-sallad
1 citron
1 msk honung, flytande
100 g hyvlad Västerbottensost
1 msk rapsolja
2 msk smält smör
1 msk rapsolja
salt
1 tsk kryddpeppar
1 kruka dill

1 dl gräddfil


1. Skala sparris och morötter och koka dem i lättsaltat vatten. Sparris i ca 4 min och morötter i ca 6 min.
2. Borsta potatisen och koka den i lättsaltat vatten.
3. Blanda potatis, sparris, morötter och vänd ner salladen. Riv citronskal över och ringla i honungen. Lägg till
några skivor ost, samt ringla över lite olja och salta.
4.Lägg upp salladen på ett fat och garnera med lite dill och det sista av osten.
5. Sätt ugnen på 200°. Dela strömmingen och lägg dem på en plåt. Salta och kryddpeppra. Ringla smält smör
och rapsoljan över. Stek strömmingen i ugnen ca 4-5 min.
6. Ta ut strömmingen och lägg dem på fatet. Klicka ut gräddfilen.

Strömmingen smakar bäst när den är ljummen men fungerar även att servera kall.

1 kommentar:

  1. Mmm, gott med fisk. Imorgon ska jag köpa rose och fisk eftersom jag ska äta middag med min goda vän. =) Kramis!!!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails