onsdag 20 juni 2012

Glada laxen

Gissa om jag blir nostalgisk när jag skriver dagens rubrik. När jag pluggade fanns ett hotell/studentboende ganska nära min lägenhet som hette just glada laxen. Då tyckte jag att det var ett ganska larvigt namn, men nu måste jag säga att jag fattar poängen.

Jisses vad jag gillar lax, eller rättare sagt vi, hela familjen är galet förtjusta i lax (till min glädje, eftersom jag hann tröttna på torsk redan när jag var liten).

Idag kombinerade vi favoriterna hambugare och lax till laxburgare. Barnen åt burgarna i hamburgerbröd med remouladsås och vi vuxna vi lyxade till det med olivmajo och baguette. Supergod och lite roligare middag. Dessutom lätt att laga om man väljer att hacka laxen i mixern som jag gjorde idag, eftersom jag var lite lätt seg i kolan och inte ville riskera att mista en fingertopp eller två.





Laxburgare med olivmajonnäs

600 g laxfilé
1 hackade knipplökar
1½ tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 msk dijonsenap
1 msk hackad bladpersilja
½ dl olja till pensling

250 g hackade, urkärnade oliver
2 msk hackad persilja
2 msk hackad kapris
1 skivad knipplök
½ dl majonnäs
½ citron, pressad saft

1. Ta bort skinn och eventuella ben ur laxen. Skär den i bitar och hacka sedan i så små bitar som möjligt. Blanda med övriga ingredienser och forma till burgare.
2. Pensla burgarna på båda sidorna med lite olja. Lägg en bit aluminiumfolie på grillgallret och lägg sedan på burgarna. Grilla på båda sidorna, cirka 5 minuter sammanlagt. Det går utmärkt att steka burgarna också på medelstark värme.
3. Blanda oliver, persilja, kapris, knipplök och majonnäs till olivmajonnäsen och smaka av med pressad citron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails