lördag 31 mars 2012

Lördagslax & loppisfynd

Idag styrde jag, äldste sonen och svägerskan kosan åt ett litet samhälle utanför stan där det finns gott om loppisar. Man kan fynda om man är ute efter porslin, söker man efter annat är det kanske inte så förfärligt mycket att hämta. Jag hade antagligen kunnat få med mig mycket mer hem om jag bara vetat att jag haft plats i köksskåpen. (Jag måste erkänna att en tanke om ett vitrinskåp i garaget for genom mitt huvud en stund, men jag lyckades behärska mig). Några små söta assietter och ett gäng skedar i nysilver, som verkligen inte såg mycket ut för världen fick åka med hem. Så en stund på eftermiddagen har ägnats åt att putsa silver. Hela klabbet åkte med hem för under 50-lappen, då känner man sig hyfsat nöjd.

Eftersom vårt shoppande drog ut lite lätt på tiden, vilket det har en tendens att alltid göra så var det läge att fixa snabblunch. Måste erkänna att jag faktiskt förberett mig på att det skulle bli fallet så jag hade plockat fram en bit lax ur frysen innan vi åkte. En härligt vårig rätt med pesto och cocktailtomater blev restultatet och nu kanske man borde baka något så man kan få inviga fynden.

Ha en underbar kväll och glöm inte släcka ljuset mellan 20.30-21-30.



Ugnsbakad fisk med pesto och körsbärstomater

1 msk olivolja
900 g färsk eller tinad fiskfilé
½ msk flingsalt
½ tsk nymalen svartpeppar
1 msk pressad citron
500 g körsbärstomater

2 dl grovhackad mandel
1 dl grovhackad färsk basilika
1 dl grovhackad bladpersilja
2 grovhackade vitlöksklyftor
150 g riven prästost
50 g rumsvarmt smör

1. Smörj en ugnssäker form med olja. Lägg i sejfilén, salta och peppra. Pressa över citronsaft.
2. Blanda alla ingredienser till peston i en mixer och mixa snabbt. Fördela den sedan över hela fiskbiten. Lägg tomaterna runt fisken.
3. Tillaga i ugnen (175 grader) tills peston fått färg och fisken är färdiglagad, 20-25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails