torsdag 15 mars 2012

Fredagsfiasko & kökskaos

Oj, nu är det över en vecka sedan ni hörde något ifrån mig. Jag har haft så där galet mycket att göra, både på jobbet och här hemma. Vi har äntligen avslutat vårt projekt med att fixa i ordning ett av rummen i huset, och snacka om att det drog med sig en massa annat.

I fredags blev middagen en formidabelt fiasko dessutom. Finfina middagen med oxfilé tänkt som huvudrätt blev väl inte riktigt som tänkt. När jag öppnade vacuumförpackningen kring köttet spred sig en allt annat än angenäm doft i köket. Jag kan lova att ruttet kött inte gör undertecknad på gott humör en fredagkväll. Men, men, vi hade ju köttbullar på lut i frysen (har man små barn så gäller det att bunkra upp med väsentligheter), så det blev alltså köttbullar, klyftpotatis och rödvinsås. Det funkade det med....

Häromdagen skulle J stå för middagen eftersom jag jobbade sent och man kan väl säga som så här, han lärde sig åtminstone hur man INTE skall steka kyckling i ugnen. När jag öppnade ytterdörren så klev jag in i en dimma och möttes av en brandvarnare som var nerplockad från sin plats. Inte utan att jag skrattade lite, en stund, sedan förvisade jag honom från mitt kungarike köket på obestämd tid. Jag tycker nämligen inte att det är det roligaste som finns att skura ugnen.

Idag har jag emellertid återerövrat mitt kungarike och serverar gräslöksfisk, något mamma gjorde när jag bodde hemma. Hur gott som helst!



Gräslöksfisk

600 g torskfilé
½ tsk salt
2 skivor rökt skinka (30g)
½ dl hackad gräslök
1 dl grädde
½ dl vitt vin (eller 1 msk pressad citron + vatten)
2 tsk dijonsenap
1 dl riven ost

1. Sätt ugnen på 225 grader. Lägg fisnekn i en smord ugnssäkerform och salta.
2. Hacka skinkan och gräslöken. Blanda skinka, gräslök, grädde, vin, senap & ost i en bunke. Häll över fisken och tillaga mitt i ugnen i 20 minuter.
3. Servera med lättkokta grönsaker och klyftpotatis.

Variera gärna genom att byta ut skinkan mot rökt lax, det ger en mildare smak.

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails