torsdag 13 januari 2011

Swisch

Oj, vad fort dagarna går. En vecka till har snart susat förbi, och jag känner att vi är ett par dagar närmare våren. Idag åker julen ut på riktigt dessutom och nu ska vanliga lampor och gardiner återta sin plats i fönstren.

Maten i casa J har omedvetet blivit mer åt det vår-lika hållet också. Jag kan inte annat än förundras över att det är så varenda år här, när jag verkligen börjar få vårlängtan så syns det på middagstallriken.

Imorgon är jag ledig och ska passa på att baka bröd till helgen, tänkte passa på att prova Havretekakorna som Emmy bjuder på idag. Missa inte Remsans bistro, en av mina favoritbloggar, med massor av smaskigt.

Ha en kul kväll!


Örtkyckling med morotsbulgur

1 kg frysta kycklingben
1 1/2 tsk salt
2 krm peppar
3 vitlöksklyftor
1/2 dl olivolja
35 g frysta provensalska örter
3 dl bulgur
4 morötter (ca 400 g)
1 msk olivolja
1 tsk socker
3 krm spiskummin
1 tsk finrivet citronskal
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar
1/2 dl vatten

1. Sätt ugnen på 225?C.
2. Lägg frysta kycklingben (tinade) i en ugnssäker form. Krydda med salt och peppar. Skala och hacka vitlöksklyftor. Värm olivolja, vitlök och frysta provensalska örter. Skeda örtoljan över kycklingen. Ställ in i ugnen 25-30 minuter.
3. Tillaga bulgur enligt förpackningen.
4. Skala och skär morötter i tunna skivor. Fräs i olivolja.
5. Tillsätt socker, spiskummin, finrivet citronskal, salt, svartpeppar och vatten. Koka mjuka på svag värme ca 5 minuter. Blanda morötterna med bulgur. Servera med kycklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails