lördag 22 januari 2011

Ojsan

Jag var ju som tidigare nämnts i Lidköping igår, jag älskar verkligen den stan. Strosade runt en bra stund och kikade i alla små mysiga butiker. Jag kan väl erkänna att jag inte handlade några stora mängder, men jag fick många uppslag, så nu ska här mätas och kollas om man kan passa in både det ena och det andra. Då får jag ju dessutom en anledning att ta en tur tillbaka för inköpen.

Var lite redig och skulle fixa semlor till fredagsfikan, så jag bakade semlebullar som skulle fyllas när jag kom hem. Problemet vara bara att jag glömde bullarna under bakduken på bänken när jag åkte, och strax innan jag skulle åka tillbaka hem ringde J och undrade vad det där var för bullar som låg på bänken. Så de stackars bullarna kunde ju inte bli semlor, för vem vill ha en torr semla? Hursom, semlor inhandlades i Lidköping och mina torra bullar fick transformeras till skorpor. Jag skar helt enkelt upp dem i tunna skivor och rostade i ugnen, 125 grader i 30 minuter. Så jag bakade alltså skorpor igår, hrm....


Semlor/skorpor

25 g jäst
2½ dl mjölk
½ dl socker
3½ dl vetemjöl

75 gram smör
3/4 dl socker
1 ägg
1 tsk kardemumma
½ tsk salt
3½ dl vetemjöl

1. Värm mjölken så den blir fingervarm.
2. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den i den varma mjölken. Tillsätt ½ dl socker och 3½ dl vetemjöl och arbeta degen tills den är smidig. Oroa dig inte om den verkar lite lös.
3. Låt jäsa på varm plats i 30 minuter.
4. Rör under tiden ¾ dl socker och 75 gram smör pösigt. Tillsätt kardemumman, saltet och ägget. När den första delen av degen har jäst klart, blanda ner det hela tillsammans med 3½ dl vetemjöl. Arbeta degen i bunken tills den är slät och smidig.
5. Låt jäsa ytterligare 30 minuter.
6. Baka sedan ut 6 släta bullar (fler om du vill ha mindre semlor) och låt dem jäsa i 30 minuter.
Pensla med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen i 250 grader, ca 8 minuter. Eller tills de har fått en gyllenbrun färg
7. För att göra skorpor, skiva bullarna i tunna skivor när de svalnat och rosta i ugnen, 125 grader i 30 minuter.

1 kommentar:

  1. Gud vad duktig du är med bakning och mat... Tänk om en annan fick för sig att baka mer.
    Ha en fin helg, Kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails