måndag 31 januari 2011

Måndagstaco

Första dagen i veckan och man känner sig sådär lagom däst efter att ha ätit och mumsat hela helgen. Det är i alla fall så jag brukar känna mig. Idag kändes det så rätt att få äta något lätt och både tillagningsmässigt och smakmässigt.

Kyckling tycker jag är perfekt om man vill ha något lätt, och att dessutom tacotoppa den gör att det är lättare att få barnen att peta i sig den. Lägg till det nachosen, då blir det ju nästan helgmat. Gissa om jag var nöjd när jag gick segrande ur matstriden och alla "jag-gillar-inte" diskussioner. Helt klart en bra start på veckan, undrar om det kan fortsätta lika smidigt...


Tacokyckling med guacamole

4 kycklingfiléer
2 msk olivolja
1 msk tacokrydda

2 avocador
1 salladslök
3 gröna chilifrukter
1 tomat
2 msk hackad koriander
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
saft från 1 lime

nachos
extra limeklyftor

1. Lägg kycklingfiléerna i en bunke, häll på olja och tacokrydda, blanda.
2. Skala, kärna ur och mosa avocadoköttet med en gaffel. Finhacka salladslök och chili. Hacka tomaten. Blanda allt med hackad koriander. Smaka av med salt, peppar och limesaft.
3. Grilla eller stek kycklingen i olja, ca 5 min på varje sida. Skär den i skivor.
4. Servera kycklingen med nachos, guacamole och ev. en extra limeklyfta.

1 kommentar:

  1. Det låter jättegott. Ska prova att grilla kyckling med tacokrydda på.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails