tisdag 25 januari 2011

Av fisk blir man smart

Den meningen fick jag höra ofta av min mamma när jag var liten, och vet ni vad, jag kör med samma sak till mina barn. Fast å andra sidan kanske det ligger något i det. Jag läste någonstans att man hade gjort en test på ett gäng värnpliktiga, där några fått äta fisk varje dag och några slapp undan fisken helt. De som ätit fisk lyckades sedan prestera bättre på intelligenstester, så vem vet det kanske funkar.

Jag tycker i alla fall om fisk och har försökt att föra in fisk på menyn i huset minst en gång i veckan. Skaldjurs förträfflighet har jag inte riktigt lyckats övertyga barnen om än, men skam den som ger sig. I väntan på rätt läge att övertyga dem får det gå med vanlig fisk.

Strömming är faktiskt en av mina favorit firrar, helt enkelt för att den går att variera i all oändlighet, man kan lägga in, grava, steka you name it....


Laxfylld strömming med senapsmos

600 g strömmingfilé
1 tsk salt
1 krm nymalen vitpeppar
100 g kallrökt lax i tunna skivor
½ dl hackad dill
1 ägg
1 dl grovt rågmjöl

10-12 potatisar
2 dl mjölk
1 msk smör
3 msk grovkornig senap
salt
vitpeppar

1. Skölj strömmingfiléerna, låt dem rinna av och torka dem noga. Klipp bort ryggfenan. Lägg strömmingen på en skärbräda med köttsidan upp. Salta och peppra.
2. Lägg en bit lax på hälften av strömmingfiléerna och strö över dill. Lägg resten av filéerna ovanpå.
3. Vänd strömmingen i uppvispat ägg och mjöl. Stek gyllenbruna i smör.
4. Senapsmos: Skala potatisen och skär den i mindre bitar. Koka mjuk i lättsaltat vatten, ca 15 minuter. Häll av vattnet.
5. Värm mjölken. Mosa potatisen med elvisp. Blanda moset med varmmjölk, smör och senap och vispa det fluffigt. Smaka av med salt och peppar.

1 kommentar:

  1. Ja men visst, tänk dig grillning, jösses så gott. Då ser jag fram emot härliga recept att hämta härifrån. Underbart!! Grillning är super!
    Kram Madde

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails