lördag 29 januari 2011

Bara nåt litet

Vad hittar man på när man bara vill ha något litet som tilltugg när barnen sätter in på chipsskålen? Själv är jag inte vidare stor på chips så jag får helt enkelt fixa annat att smaska på till lördagsfilmen.

Idag har dessutom solen varit framme och då har åtminstone inte jag lust att stå i köket hela dagen, nej det blev långpromenad med lillan i pulka. Ganska sött faktiskt, hon stensomnade där liggande på fårfällen i pulkan.

Bröd med olika röror och kanske en liten ostbit, det kan jag tänka mig istället för chips och dip, så mixern har fått jobba och nu är i alla fall tapenaden klar. Den får mig dessutom att tänka på vår och sommar, perfekt efter en strålande dag. Skulle det händelsevis bli något över kan det ju få slinka ner i maten imorgon.

Ha en bra kväll!


Tapenade

300 g urkärnade, svarta oliver
50 g sardellfiléer (en liten burk)
1 msk kapris
10 färska basilikablad
1 dl olivolja
1 tsk pressad citron
1/2 tsk grovmalen svartpeppar
2 vitlöksklyftor

1. Mixa oliver, sardeller, kapris, vitlök och basilikablad.
2. Häll ner oljan i en fin stråle. Krydda med salt och svartpeppar. Smaka av med citronsaft


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails