torsdag 12 april 2012

Fisk med vårkänsla

Jag gillar fisk, framför allt gillar jag att det är så nyttigt med fisk. Läste någonstans att man måste äta ett antal kilo torr pasta med tillsatt omega 3 för att få i sig lika mycket som man får från 25 gram sill. Nog för att jag gillar pasta, men att äta kilovis för att få i sig tillräckligt med omega 3 vet jag inte om jag är beredd att göra.

Vi har turen att bo såpass nära västkusten att det alltid går att få tag på fin färsk fisk, så jag antar att det är naturligt att man försöker planera in fisk minst en gång i veckan. Dessutom finns det så otroligt mycket man kan göra med fisk, så man kan omöjligen tröttna.

Idag bjuds strömming med krämig citronfyllning och en sallad med medelhavssmak. Märks det att jag är galet vårsugen eller vad ;)

I morgon skall ni få smaka på en finfin bjudrätt som tar under halvtimman att laga, även den med vår- och sommarkänsla, så klart!




Medelhavsströmming

100g färskost
rive t skal av 1 citron
salt & svartpeppar
300 g strömmingsflundra
några timjankvistar
rågmjöl & ströbröd till panering
smör till stekning

4 msk olivolja
2-3 msk pressad citronsaft
salt & svartpeppar
1 rödlök, hackad
½ vitlöksklyfta, riven
1 dl svarta oliver med kärna
1 msk kapris i lag
1 röd rostad paprika i bitar
2 salladslökar, tunt skivade
½ kruka ruccola, skuren i bitar
några basilikablad

1. Blanda färskost och citronskal, smaka av med salt och peppar.
2. Klipp av ryggfenorna på strömmingen. Lägg lite färskost på ena sidan inuti flundrorna och lägg på en timjankvist. Vik ihop flundrorna på längden.
3. Blanda likadelar rågmjöl och ströbröd med salt och peppar. Vänd fisken i paneringen och stek i smör på medelvärme ca 1-2 min per sida.
4. Blanda ihop olja och citronsaft, smaka av med salt och peppar.
5. Vänd ner övriga ingredienser. Smaka av ytterligare en gång. Servera med fisken och gärna pressad potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails