tisdag 3 januari 2012

Flyta med strömmen

I år skall jag må riktigt bra, det har jag bestämt. Att flyta med strömmen mer än tidigare skall vara en del i det hela, jag har insett att man måste inte planera precis allt in i minsta detalj. Men, matsedeln är det en annan sak med, den kommer nog fortfarande att nogsamt planeras, men det tycker jag ju andra sidan är kul. Dessutom tycker jag att det är viktigt att man vet vad man stoppar i sig och inte minst barnen, ingen fuskmat här inte....

För att symbolisera det där med att flyta med strömmen plockade jag fram ett par laxfiléer ur frysen igår och tjoffade till en snabb och utsökt middag.

Håll till godo!




Stekt lax med rostad rotfruktsvete och fänkålsyoghurt


4 bitar skinn- och benfri laxfilé
olivolja
salt och svartpeppar

3 palsternackor (ca 300 g)
4 morötter (ca 300 g)
3 dl matvete
1 msk dijonsenap
rivet skal av ½ citron

2 dl matlagningsyoghurt (10%)
2 tsk stötta fänkålsfrön
2 tsk honung
1/2 tsk salt

1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Gnid in laxbitarna med 1/2 tsk salt och 2 krm peppar. Lägg åt sidan.
3. Skala palsternackor och morötter. Skär dem i mindre bitar. Lägg i en ugnssäker form. Ringla över 1 msk olja. Krydda med 1/2 tsk salt och 2 krm peppar. Blanda runt och ställ in i ugnen 25–30 minuter.
4. Koka matvetet enligt anvisning på paketet. Låt matvetet ånga av. Blanda med rotfrukter, dijonsenap och rivet citronskal
5. Stek laxen i 1 msk olja ca 4 minuter på varje sida i en stekpanna på hög värme. Servera laxen med rotfruktsvetet och fänkålsyoghurten.

1 kommentar:

  1. Go with the flow, låter som en bra idé, det borde jag också göra lite mer tror jag..
    Lax och fänkål låter gott det. Matvete har jag aldrig haft hemma, men det är alltid kul att variera sig!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails