onsdag 25 januari 2012

Smaskens!

Berättade ju igår att jag satt och mumsade på brownies, då är det ju inte mer än på sin plats att jag delar med mig av resultatet, eller hur.

Hittade receptet när jag klickade runt på mästerkocken.se, och blev förälskad med en enda gång. Så ruggigt goda, med gott om pecannötter, mums. Barnen tyckte att det var ett fel bara, jag hade bakat för lite.

Väl bekomme!

P.s Snart skall ni få träffa en av mina bästa vänner i köket...



New York Fudge Brownies

125 g smör + smör till formen
2 ½ dl strösocker
½ dl ljus sirap
100 g mörk choklad
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 krm salt
2 dl grovt hackade pekannötter

1. Sätt ugnen på 175ºC. Klä botten på en ugnsfast form som är 20 x 30 cm i diameter med bakplåts-papper. Pensla kanterna på formen och bakplåtspappret ordentligt med smör.
2. Bryt chokladen i bitar. Lägg strösockret, sirapen, smöret och chokladen i en stor tjockbottnad kastrull. Värm på svag värme och rör om då och då, tills det blir en jämn chokladsmet. Ta av från värmen och låt svalna.
3. Vispa äggen och rör ner dem i chokladsmeten. Sikta ner vetemjöl, bakpulver och salt i kastrullen. Blanda försiktigt med en slev. Vänd ner pekannötterna.
4. Häll smeten i formen och jämna till ytan så att den blir slät. Grädda 15-18 min, tills ytan är fast, men kakan fortfarande är kletig i mitten.
5. Ta ut kakan ur ugnen och låt den svalna i formen. Vänd upp den på en slät yta och dra av bakplåtspappret. Skär kakan i 12 bitar och servera.


Recept från mästerkocken.se

3 kommentarer:

  1. Håhåhå klickade runt där förut med och hamnade just på detta recept. Min fundering var om det kunde vara gott att ha småbitar av dessa i glass....får kanske bli ett helgprojekt av det hela!!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails