tisdag 20 december 2011

Lingonsill

Idag har jag fixat den inlagda sillen, är inte lika stor fena som mamma på att lägga in sill men jag brukar lyckas hyfsat. Med en massa lingon i frysen kändes det klockrent att försöka sig på att fixa till en lingonsill. Vackert röd i färgen, lite söt men ändå underbart syrlig.

Hur lägger ni in er sill?



Lingonsill

1 burk inläggningssill, 420 g varav 210 g sill

3/4 dl vitvinsvinäger
1 dl socker
3/4 dl konc lingondryck
1 dl lingon
15 svartpepparkorn
1 rödlök

1. Koka upp vinäger, socker och lingondryck i en kastrull. Ta kastrullen från plattan och rör i lingon och krossad svartpeppar. Låt lagen kallna.
2. Skölj av sillen och skär den i sneda bitar. Varva sillen med skivad lök i en burk. Häll över den kalla lagen och låt dra i kylen i ca 1 dygn.

2 kommentarer:

  1. Lingondricka vad smart! Jag ville också ha rödfärg på min sill så jag lät lite av lingonen koka med i lagen, men det är bara lagen som blivit röd, inte sillen. Får testa med lingondricka nästa gång.

    SvaraRadera
  2. Ser hur gott ut som helst, hittade hit via remsans bistro. Du har en fin blogg :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails