söndag 25 december 2011

Godaste gåvan

Klarade mig igenom julaftonens paltkoma hyfsat lindrigt i år, visst är det märkligt att man överhuvud taget kan äta så mycket och att man dessutom inte helt däckar av efteråt. Men jag kan ju erkänna att jag har inte direkt frossat idag. Nu mumsar vi snarare i oss resterna av allt julgodis som vi inte orkade sätta i oss igår.

Den här julen har jag haft som genomgående tanke att mina värdinnegåvor skall gå att äta. Min favorit är den otroligt vackra och urgoda hallon- och apelsinmarmeladen. En gåva som är lite kul att ge bort, för alla imponeras och tycker att man är så proffsig. I själva verket är det busenkelt att göra, och kul.

God fortsättning på julen allesamman!



Apelsin- och hallonmarmelad

750 g apelsiner
1 citron
4 dl vatten
1 liter strösocker

200 g hallon
2 dl strösocker

1.Borsta frukten under varmt vatten. Dela den sedan i sjättedelar och skiva klyftorna tunt med en vass kniv.
2. Lägg frukten i en rymlig gryta och häll på vattnet. Låt koka upp och koka sedan 15 minuter under lock.
3. Häll på sockret och låt koka ytterligare ca 40 minuter men utan lock. Gör marmeladprovet.
4. Koka upp socker och hallon till hallonmarmeladen. Låt koka sakta utan lock i 15-20 minuter. Ta grytan från värmen, skumma väl och gör marmeladprovet.
5. Låt båda marmeladerna svalna något innan de hälls upp på väl rengjorda burkar. (Annars flyter hallonmarmeladen igenom!)
6. Fyll apelsinmarmelad till 2/3 delar av burkarna och lägg hallonmarmeladen på toppen. Förslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails