fredag 11 februari 2011

Fredag!

Fredag i snöstorm, idag sticker man inte gärna ut näsan utanför dörren. En härlig innedag med brasa och soffmys, det är vad jag ägnar mig åt.

Har kollat bokrean på nätet lite, i år tyckte jag inte att den var så fantastisk faktisk, sedan vet jag med mig att jag ändå om några veckor kommer summera rean med att jag har ett gäng kokböcker till, för av någon outgrundlig anledning är det kokböcker jag köper.

Har lust att fixa något riktigt gott i kväll att överraska familjen med och med tanke på vädret får det måhända bli en man-tager-vad-man-haver middag, tur att frysen finns, där brukar man kunna hitta massa godsaker.

Gluttade lite på vad vi käkade på nyår, en riktig retrorätt, men oj så god. Hela familjen älskar den, och det ser onekligen lite pampigt ut när man ställer fram fatet.

Bilden gör nog inte rätten rättvisa men jag kan garantera er att det smakar gudomligt.

Ha en finfin fredag!


Coer de filet provencale

1½ kg oxfilé
2 tsk salt
1 nypa svartpeppar från kvarn
50 gram smör

100 gram smör
5 vitlöksklyftor
½ dl persilja, finhackad

Potatis
2 kg potatis
1½ tsk salt
50 gram smör

1. Skala och skär potatisen i mycket tunna skivor. Skölj av den i kallt vatten och torka av den på en handduk.
Smörj ett stort ugnssäkert fat med hälften av smöret. Bred ut potatisskivorna och salta.
Stek potatisen i mitten av ugnen i 225° i c:a 40 minuter. Täck den med folie under de första 15 minuterna. Klicka sedan ut resten av smöret och stek färdigt utan folie.
2. Bryn under tiden köttet i en stekpanna. Efterstek filén i 10–15 minuter på svag värme under lock. Den ska vara röd i mitten. Låt filén vila i 5 minuter innan den skärs upp i centimetertjocka skivor.
Lägg dem i en rad ovanpå potatisen.
3. Rör ihop smöret med den pressade vitlöken och finhackade persiljan. Bred ut det över köttet. Hit kan rätten förberedas i förväg.
4. Sätt in fatet i ugnen i 250° i ca 5 minuter eller tills allt blivit genomvarmt och smöret smält. Garnera med persilja och servera genast tillsammans med en sallad.

1 kommentar:

  1. Ikväll tänkte jag faktiskt laga din fläskfilet med svampsås. Jag tror det blir en riktig höjdare faktiskt:) ha en fortsatt mysig lördag! Kram Madeleine

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails