söndag 13 februari 2011

Tävlingsbidrag

Det pågår en massa tävlingar på bloggar lite här och var där parmesanost från Zeta ligger i potten. Givetvis bara man måste vara med i sådan tävling. Det gäller alltså att rota i gömmorna och plocka fram det recept med parmesanost som man gillar mest.

Jag tycker att man kan använda parmesan till det mesta, ost är verkligen min svaghet. Godast är nog egentligen parmesanen skuren i stavar som doppas i en riktigt god crema di balsamico. Det är så mycket bättre än godis och det är inte helt ovanligt att det är det jag och J tar när barnen sätter i sig chips eller ostbågar.

Mitt bidrag i parmesanklassen är supergoda kex med parmesan, rödlök och rosmarin, så goda att de kan ätas som snacks. Jag vet inte riktigt var receptet kommer ifrån, jag har det i en av mina skrivböcker där jag skriver ner smarriga recept jag kommer över. Håll tillgodo!



Parmesankex

1 rödlök
1 tsk hackad rosmarin
1 msk smör
¾ tsk salt
1 krm cayennepeppar
1½ dl vetemjöl
3 msk riven parmesan (25g)
ev ½ msk olivolja

1 uppvispat ägg

1. Sätt ugnen på 150 grader. Skala och finhacka löken. Fräs lök och rosmarin i smör 7-8 minuter. Salta och peppra. Låt svalna.
2. Blanda mjöl och ost i en matberedare tills det blandat sig väl. Tillsätt lök- och kryddfräset. Häll ut smulorna på bänken och krama ihop den ganska torra degen. Eventuellt kan du behöva tillsätta lite olivolja.
3. Dela degen i tolv bitar. Kavla ut dem tunt mellan två smörgås- eller bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Vänd kexen och pensla med det uppvispade ägget. Grädda ytterligare 10 minuter. Låt kexen kallna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails