tisdag 29 januari 2013

Nerbäddad pippi

Idag passade jag på att tjoffa ihop en alldeles utsökt och enkel middag. Kyckling under ett täcke gjort av massor med smarrigheter. En vanlig sallad till det och jag kände mig dessutom lite nyttig.

Jag har en helt galen längtan till lättare mat och funderar seriöst på att plocka fram grillen om solen behagar kika fram någon dag. Har börjat att längtansfullt bläddra i kokböcker med sommarmat och riktigt snöat in mig på picknickmat - snacka om att det hade varit gott att få breda ut en filt på gräset och packa upp en korg.

Drömmer mig nog bort till sommaren en stund till nu - vad pysslar ni med ikväll?




Kyckling med krämigt täcke

4 kycklingfiléer
1 msk smör/rapsolja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 stor rostad paprika från burk
1 pkt tärnat bacon (140g)
1 dl riven ost
1 burk lätt crème fracihe
1 dl svarta oliver med kärnor
flingsalt
nymalen svartpeppar
basilikablad till garnering

1. Sätt på ugnen på 225 grader.
2. Hetta upp smör/rapsolja och bryn filéerna 3-4 minuter på varje sida tills de får fin färg. Salta och peppra efter smak. Lägg kycklingen i en ugnssäker form.
3. Skala och hacka lök och vitlök. Hacka den rostade paprikan. Kärna ur hälften av oliverna och hacka dem.
4. Bryn bacontärningarna lätt i sitt eget fett. Tillsätt lök, paprika och oliver till pannan och låt bryna med baconet ett par minuter. Salta och peppra efter smak. Låt blandningen svalna något.
5. Rör ihop riven ost och lätt crème fraiche. Tillsätt baconblandningen och smaka av med salt och peppar.
6. Fördela röran över kycklingen och toppa med resten av oliverna. Gratinera i ca 20 minuter, tills kycklingen är färdig. Garnera med basilika.

3 kommentarer:

  1. Smarrigt!!
    Trevlig helg!!
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  2. Ja men du, plocka fram grillen låter helt fantastiskt!!! Jag skulle kunna tänka mig att gå ut och grilla korv när vädret tillåter. Det blir liksom inte av på helgerna av någon dum anledning. Jag borde gå ut mer men är inne och pysslar så mycket...

    Det blir mer sånt när vi är i hälsingland faktiskt....

    Kram kram Madde som njuter av graviditeten ;)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails