torsdag 3 januari 2013

Så enkelt - och så gott

Jobbar hårt just nu på att rensa ur frysen och skafferiet här hemma. Idag fick strömmingen som inte gick åt till strömminglådan i julas fick bli mat idag.

Efter en lång och lat frukost satte jag mig och bläddrade i kokböcker och hittade ett perfekt recept i "Kokbok för hjärnan" - helt perfekt eftersom min längtan till vår och solsken är tämligen stor just nu. En helt fantastisk måltid snabbt fixad, och riktigt fräsch. Mums!




Tomatströmming på medelhavsvis

600 g strömmingfilé
2 tsk salt
grovmalen vitpeppar
1 röd paprika
10 cm färsk gurka
1-2 vitlöksklyftor
500 g krossade tomater
1 dl hackade svarta oliver
½ dl strimlad färsk basilika
2 msk äppelcidervinäger
2 msk olivolja
salt
peppar
tabasco

1. Strö 1 tsk salt i botten på en ugnssäker form. Rulla strömmingarna med köttsidan utåt. Lägg rullarna tätt packade i formen och strö över 1 tsk salt och lite grovmalen vitpeppar.
2. Skär paprika och skalad gurka i mindre bitar.
3. Finhacka eller riv vitlöken.
4. Blanda grönsakerna och krossade tomater och kör med stavmixer. Låt röran vara lite grov.
5. Rör ner oliverna och basilikan.
6. Smaksätt tomatröran med vinäger, olivolja, salt, peppar och tabasco.
7. Häll blandningen över strömmingen, peta med en gaffel mellan fiskrullarna så att tomatröran rinner emellan. Täck med lock eller folie och grädda i ugn i 20-30 minuter, tills fisken är klar.
8. Servera strömmingen kyld med kokt potatis, gräddfil, gräslök, knäckebröd och sallad.


1 kommentar:

  1. Håller oxå att rensa frysen, tänkte jag skulle frosta av den nu när jag varit ledig en vecka, men nu är veckan snart slut och jag har fortfarande inte frostat av den.....

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails