måndag 7 januari 2013

Pang på rödbetan

Satt och bläddrade i ett gäng dagstidningar på jobbet idag på min lunch och kunde konstatera att det genomgående kryllade av tips på hur man tar sig igenom januari om plånboken är lite tunn efter jul- och nyårsfirande. Det fanns ju en massa bra tips som känns som om de är aktuella året runt, som att ta med sig lunchlåda istället för att äta ute. Jag ser en klar fördel med lunchlåda förutom den ekonomiska aspekten, jag vet vad jag äter och det smakar faktiskt ofta mycket godare än färdigmat eller utelunch.

Hursom, någon klok person föreslog att man skulle satsa på att laga mat av rotfrukter då de i regel är billiga vid den här tiden på året - ordet rotfrukt fick mig att tänka på rödbetor och tjoff - ett enormt sug efter rödbetor uppstod. Sagt och gjort, jag åkte och köpte rödbetor (och bröt således mot det goda rådet från allsköns experter att man skall veckoplanera och storhandla). Nåväl, en riktigt god middag hamnade på bordet idag trots att jag inte följde alla tipsen.




Rödbetor med citron- och ruccolasmör, rostade pinjenötter och grillad biff

2 knippor små rödbetor
salt
2 vitlöksklyftor
några timjankvistar
2 lagerblad

4 msk olivolja
3 msk rödvinsvinäger
1-2 msk rostade pinjenötter

100 g smör, rumstempererat
50 g ruccola
finrivet skal och saft från 1 citron
salt
svartpeppar

600-800 g biff
salt
svartpeppar
olivolja

1. Koka rödbetorna i saltat vatten med vitlök, timjan och lagerblad tills de är genomkokta. Skala dem medan de fortfarande är varma och servera direkt. Blanda olivolja och vinäger och häll över betorna före servering. Strö över rostade pinjenötter.
2. Medan rödbetorna kokar, förbered smöret genom att vispa det vitt och luftigt med elvisp. Kör lite av smöret med ruccola (spara några blad till garnering) och citronsaft och skal i en mixer. Blanda i resten av smöret och smaka av med salt och peppar.
3. Pensla biffen med olja, salt och peppar och grilla till önskad stekgrad. Eller bryn snabbt biffen i en stekpanna så att den får fin yta och stek sedan färdigt i 125 grader varm ugn tills innertemperaturen är 57-62 grader.

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails