måndag 28 januari 2013

Ur frysen i soppan

Jag har insett att vi måste börja tömma ur frysen på riktigt nu. Jag har en förkärlek för att köpa på mig matvaror i mängder för att en tanke kommer över mig när jag är och handlar att "hmmm, det där kan man göra något gott av" och så hamnar det en hel massa grejer i frysen. Nu har jag tänkt mig att åtminstone plocka något ur frysen två dagar i veckan (och försöka hålla mig från att fylla på).

Idag fick några behändigt infrysta fiskbitar bidra till middag i form av soppa. Enkelt och gott - särskilt eftersom jag kände mig lite frusen.




Matig fisksoppa med kräftor

500 g potatis
1 lit vatten
1 fiskbuljongtärning
2½ dl matlagningsgrädde
3 msk koncentrerad hummerfond (eller 1 fiskbuljongtärning)
3 msk tomatpuré
3 portionsbitar fryst laxfilé (à 140g=
1 pkt fryst torsk- eller hokifilé (400g)
1 brk kräftstjärtar i lake (385g)
ev malen vitpeppar

2-3 tomater
1 knippe gräslök

1. Skala och grovtärna potatisen. Koka på svag värme i 10-15 minuter i vatten och buljongtärning. Häll på matlagningsgrädde, hummerfond (eller extra buljongtärning) och tomatpuré när potatisen är mjuk. Låt soppan koka upp.
2. Skär fisken i bitar. Lägg den i soppan och låt koka under lock i ca 5 minuter. Tillsätt avrunna kräftstjärtar. Smaka ev. av med vitpeppar.
3. Skölj och skär tomaterna i små bitar. Dekorera med tomat och finhackad gräslök. Servera gärna med bröd att doppa i en god olivolja serverad i små skålar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails