fredag 8 oktober 2010

Småplock

Vem gillar inte lite småplock framåt fredag. Jag tycker det är helt toppen med lite skålar och fat med olika smårätter. Det är ju så himla bra för det finns ju alltid något som passar alla. Något som passar köttätare och något som passar vegetarianen. Jag äter gärna en god kötträtt, men jag märker att när det kommer till småplock så brukar jag fastna för det vegetariska. Idag får ni smaka på en av mina absoluta favoriter, perfekt att doppa ett gott bröd i.

Fransk aubergineröra

2-3 auberginer (600g)
1 rågad tsk salt
1-2 msk tomatpuré
½ tsk socker
svartpeppar
2 tsk vitvinsvinäger
2-3 msk citronsaft
1-2 vitlöksklyftor
3 msk olivolja

1. Värm ugnen till 175 grader. Dela auberginerna i halvor på längden. Lägg dem med snittytan upp på en plåt och baka dem i ugnen 1 timma. Låt svalna. Gröp ur innanmätet med en sked och släng skalen.
2. Lägg aubergineköttet i en mixer. Smaksätt med salt, tomatpuré, socker, nymald svartpeppar, vitvinsvinäger och citronsaft. Pressa i vitlök, men ta bara en klyfta till att börja med så att det inte blir för starkt.
3. Mixa ordentligt. Tillsätt olivolja. Smaka av med mer salt om det behövs.

2 kommentarer:

  1. o jaa nu är det pysseltider för fulla muggar. Har hittat en massa fint att pyssla i våran lokala hobbybutik.
    Jag läser gamla nummer av lantliv, Allers julmagasin och drömhem och trädgård.
    Kram och ha en mysig helg.

    SvaraRadera
  2. Ser spännande ut. Plockmat är alltid trevligt. Själv blir det skink- och broccolipaj idag, det var så länge sen vi åt paj.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails