torsdag 5 maj 2011

Lätt lax

När man jobbar långa dagar och kommer hem sent är det inte dumt med mat som går supersnabbt att laga. Lax är tveklöst min favorit. Tursamt nog har inte mina barn kommit till fisk-är-äckligt-ålden än utan äter gladeligt både torsk, sej, kolja, makrill och lax.

Idag toppade jag helt enkelt laxbitarna med tacomix, friterade potatis och svängde ihop en salsa med majs. Märkligt det där med majs, måste vara förskolepåverkan som gör att alla barn älskar majs. Undertecknad gick inte på dagis när jag var liten, så i ärlighetens namn är jag inte jätteförtjust i majs. Men marknadsför man salsan som majsröra så går det åtminstone hem.

Ha en finfin kväll!



Tacosotade laxfiléer med salsa och strips

4 laxfiléer med skinn (à ca 150 g)
4-5 stora potatisar
4 tsk tacomix
olivolja till stekning
flingsalt och nymalen svartpeppar

3 mogna avokador
2 stora tomater
1 burk majskorn (ca 200 g)
½ purjolök
1 msk pressad citronjuice

1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Skölj potatisarna och skär i cm-tjocka stavar. Lägg dem i en ugnssäker form och häll över 1 msk olja och flingsalt efter smak. Rosta 15–20 minuter tills de fått fin färg. Vänd en gång. Håll varma.
3. Lägg laxfiléerna med skinnsidan ner i en ugnssäker form. Fördela tacomix på varje ovansida av filéerna. Stek i ugnen ca 15 minuter tills laxfiléerna fått fin färg på ytan.
4. Kärna ur och grovhacka avokado och tomat. Skölj majsen i durkslag. Strimla purjolöken. Blanda grönsakerna med citronjuice. Smaka av med salt och peppar samt ev. mer citronjuice. Plasta över salsan till servering.



2 kommentarer:

  1. Lax är ju så gott. Din ser mycket god ut.

    SvaraRadera
  2. Mmm, lax är gott. Jag ska äta det ikväll, fast gravad dock. =D

    Jag ska få bloggbesök om två veckor, har du något finfint förslag på en god lunch månne? ;)

    Trevlig helg Anna!
    Kramar Madeleine

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails