lördag 2 april 2011

Så klokt

Idag har jag än en gång blivit varse hur kloka mina barn är. Själv tyckte jag att det var en måttligt kul dag, dimmigt och grått en liten med feber och därmed mer eller mindre isolering för familjen. Då kom Anton på den briljanta idén att vi ju faktiskt kunde fira att han nästan har lärt sig att säga R. Helt lysande! Man kan ju faktiskt alltid hitta något som är värt att fira. Sagt och gjort, vi hoppade in i bilen och åkte och handlade. Resultatet blev en underbar dessert att mumsa på efter middag bestående av pizza tillagad på grillen.

Glöm inte att lyssna på barnen, egna eller andras, de besitter stor visdom. Ha en finfin lördagskväll!

Jordgubbsmousse med citronyoghurt

3 gelatinblad
400 g frysta jordgubbar
1 dl strösocker
2 dl vispgrädde
1 äggvita
2 msk socker

¾ dl lemoncurd
1 dl grekisk yoghurt
1½ dl vispgrädde

½ liter jordgubbar

1. Lägg gelatinet i blöt.
2. Mixa jordgubbarna med sockret.
3. Ta upp gelatinet och smält det tillsamman med lite av jordgubbarna.
4. Vispa grädden. Vispa äggvitan till hårt skum, tillsätt 2 msk socker och vispa lite till.
5. Blanda ner gelatinet med jordgubbarna och grädden. Vänd sedan ner äggvitan.
6. Fördela moussen i småglas och ställ i kylen minst en timma.
7. Blanda lemoncurd och yoghurt.
8. Vispa grädden och blanda ner i citronyoghurten. Fördela i glasen ovanpå jordgubbsmoussen. Toppa med en halv jordgubbe.

4 kommentarer:

  1. Klart man måste fira en sådan sak!

    SvaraRadera
  2. Man ska tillvara på alla tillfällen som ges till att fira. Att man nästan lärt sej säga R är en strålande anledning!

    SvaraRadera
  3. Visst är de härliga de små barnen. :-)
    Moussen låter underbart god.

    Jag har en febrig kille hemma just nu så jag ska se om han vill fira något idag kanske. :-)

    SvaraRadera
  4. Åh, mousse som är bland mina favoriter! :) Gott med jordgubbar och citron till det. Mumsfilibabba!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails