tisdag 21 december 2010

Ta en kaka till

På julen är jag småkaks-tokig. På jobbet börjar det dyka upp en och annan chokladask, men jag måste säga att när det kommer till köpechoklad har jag hyfsat god karaktär. Råkar det vara så att någon har bakat småkakor istället, då är jag rökt. Hembakta småkakor till kaffet, eller till ett glas mjölk, det är ju bara hur gott som helst.

Jag gillar ju dessutom att baka kakor, så julen är riktigt högsäsongen för mig! Inser att jag burit hem ett antal kilo smör och socker de senaste jularna, men är man baktokig, så är man.


Brysselkex

5 dl vetemjöl
1 dl socker
3 tsk vaniljsocker
200 gram smör
2 dl socker
2 droppar karamellfärg


1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda snabbt ihop alla ingredienserna till en lättarbetad deg.
3. Forma till rullar som är ca 4 cm i diameter.
4. Häll sockret i en plastpåse. Droppa i karalmellfärg och skaka påsen. Häll ut sockret på en skärbräda.Rulla rullarna i det färgade sockret och låt dem ligga kallt en stund.
5. Skär dem sedan i skivor och grädda i 10 minuter.

1 kommentar:

  1. Jag har alltid trott att det var jättesvårt att laga brysselkex, men allt för knepigt verkar det ju inte vara:D
    God jul!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails