tisdag 24 augusti 2010

Sommar att spara

I fredags hade jag stora tomatlagardagen. Tog hand om tomater halva dagen, trevligt var det. Jag passade på att "soltorka" några av de små godingarna. Om man nu inte råkar ha riktigt sol och hög värme att torka sina tomater i, så går det ju alldeles utmärkt att fixa till det i ugnen. Helt perfekt att ta fram och mumsa på till lördagsmyset eller lägga på en macka.

Soltorkade tomater

500 g cocktailtomater
1 tsk örtsalt

6 vitlöksklyftor
1-2 tsk torkad basilika, dragon eller oregano
2 dl olivolja

1. Sätt ugnen på 70 grader (gärna varmluft). Dela tomaterna i halvor och lägg med snittytan upp på en bakpappersklädd plåt.
2. Torka i ugnen i 4-6 timmar, beroende på hur stora tomaterna är, kontrollera med jämna mellanrum efter ca 3 timmar, passa tomaterna noga så att de inte bränns vid.
3. Tag ut plåten och låt tomaterna svalna. Skala vitlöksklyftorna.
4. Varva tomater, vitlöksklyftor örtsalt och örtkrydda i en väl rengjord glasburk. Fyll på med olivolja och skruva på locket omedelbart. Förvara svalt.

2 kommentarer:

  1. Så bra idé! Och det är ju så gott dessutom!

    SvaraRadera
  2. Seriöst med egentorkade tomater! Jag älskar "hemmagrodda" tomater, de är så mycket godare än de från affären. Men de i Björnhovda på den ekologiska gården där jag handlar mina grönsaker är inte heller fel, jag var inne i växthuset i söndags där tomaterna växer tillsammans med basilika i långa rader, och lukterna som blandades därinne var så underbara att jag bara ville sitta där med en bok och njuta resten av dagen!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails