tisdag 29 november 2011

Gott gotti gott gott

Nu är jag tillbaka igen efter dryga månaden som bestått av att tre barn växelvis avverkat vattkoppor. Undertecknad har pluggat en del och dessutom lyckats med att jobba. Jag måste erkänna att det har varit mycket snabblagad mat och väldigt mycket pasta med köttbullar och tomatsås som serverats. Så där kul.

Nu hoppas jag på bättre ordning i mitt kök och lite julstök dessutom. Dessvärre är ju dagarna kortare och bilderna blir lite halvdana när ljuset saknas, men något i bildväg skall jag väl lyckas med att få till.

Idag bjuds ni på galet god fisk, en av mina absoluta favoriter både till kalas och när man vill lyxa till det på en vardag. Mums!



Laxfilé under skaldjurstäcke

600 g skinn & benfri laxfilé
1 msk smör
½ tsk salt
250 g räkor med skal
170 g kräftstjärtar i lag
2 dl crème fraiche
1 dl riven ost
1 msk tomatpuré
½ dl hackad dill
½ krm cayennepeppar

1. Skär ut fjärilskotletter ur laxfilén: Skär 4 cm breda skivor. Gör ett snitt i mitten av varje bit men inte rakt igenom. Vik ut fiskbitarna åt var sitt håll, fast låt dem sitta ihop i mitten.
2. Smörj en ugnssäker form och lägg ner laxbitarna. Salta. Skala och grovhacka räkorna. Spara några till garnering. Häll av lagen från kräftstjärtarna Vispa crème fraiche hårt med elvisp.
3. Blanda crème fraiche med de hackade räkorna, nästan alla kräftstjärtarna, ost, tomatpuré, dill och cayennepeppar.
4. Lägg blandningen över laxen och ställ in i fisken i mitt i ugnen i 200 grader i 15 min.

Servera med kokt jasminris och en sallad. Garnera med citron, dill, kräftstjärtar och räkor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails