tisdag 6 september 2011

Skrädmjöl

Vi var i Sunne för ett par veckor sedan och besökte bland annat Mårbacka. Tänk vilken underbar trädgård där var och en massa fantastiska äppleträd. Helt plötsligt fick jag en väldig lust att plantera en massa träd i min trädgård, fast jag inser att jag nog får lägga band på mig.

Givetvis fanns där en liten butik också och när undertecknad hamnar i en butik som råkar ha något som har med matlagning att göra är det inte ovanligt att något från den hyllan får åka med mig hem. Jag köpte således Skrädmjöl, mjöl gjort av rostat och stenmalet havre. Jag visste att man kunde göra nävgröt på Skrädmjöl, men det känns kanske inte helt lockande. På påsen fanns dock så lägligt lite andra tips på vad man kan använda mjölet till, så jag testade att baka tekakor. Jag kommer då aldrig att köpa tekakor igen, för godare frukost har jag inte ätit.

Nu blir det till att ut och leta i butikerna efter Skrädmjöl, annars får jag helt enkelt åka på inköpsresa till Stöpafors Kvarn.



Tekakor med skrädmjöl

½ liter mjölk
100 g smör
½ dl socker
2 tsk salt
50 g jäst
4-5 dl skrädmjöl
6-8 dl vetemjöl

1. Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till jästtemperatur.
2. Blanda i de övriga ingredienserna. Spara lite av mjölet till utbakningen.
3. Baka ut direkt, dela degen i 16 bitar och platta ut till små kakor. Låt jäsa på plåten ca 30 minuter.
4. Grädda i ugn 250º ca 10 minuter

Recept från Stöpafors Kvarn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails