onsdag 19 maj 2010

Utflykt

Maj är helt klart månaden med flest utflykter. Väskan packas var och varannan dag åt barnen så jag har sett till att ladda frysen med bullar och kakor. Idag får det dessutom bli pannkakor och fruktsallad i rygsäcken. Vad tycker ni är bra utflyktsmat?

Vaniljbullar

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
½ tsk salt
1 dl strösocker
1 tsk stött kardemumma
13 dl vetemjöl, 12 dl + 1 dl till utbaket (ca 720g)

100 g smör, rumsvarmt
6 msk strösocker
3 msk vaniljsocker

1 st ägg
2 msk pärlsocker

1. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37°.
Lägg jästen i en bunke och lös den i lite av degvätskan.
Tillsätt resten av vätskan samt salt, socker och kardemumma.
Arbeta in mjölet till en smidig deg. Låt vila under bakduk
ca 40 min.
2. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den igen. Dela den på hälften och kavla ut varje del till en platta ca 40 x 25 cm.
Blanda samman fyllningen och bred ut hälften på varje degplatta.
Rulla ihop till rullar från långsidan.
3. Skär varje längd i ca 12 bullar och ställ dem i bullformar på plåtar med bakplåtspapper. Täck med bakduk. Låt bullarna jäsa 30 min.
Sätt ugnen på 250°.
4. Vispa upp ägget och pensla bullarna. Strö över pärlsocker och grädda bullarna i mitten av ugnen 8-10 min. Låt svalna på galler under bakduk.

2 kommentarer:

  1. smaskigt med vaniljbullar! Har har det blivit fa utflykter for det har regnat mycket men de har lovat fint sa vi far ta igen i Juni manad:)

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för ditt fina stöd Anna. Jag blir varm i hjärtat. Vilka goda vaniljbullar, mm, gott.. Jag samlade kraft till mig att göra rabarberkräm igår. Kram Madeleine

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails