lördag 15 maj 2010

Lazy lördag

Spenderade gårdagen i grannlandet, med sightseeing, shopping och givetvis med att äta. Jag visade er ju min lunchsallad igår. Men vi klarade oss igenom en hel del andra godsaker också, givetvis danska wienerbröd med choklad, vad annars.

Idag har jag haft en riktigt lat lördag, tänk vad skönt det kan vara. Jag har bara packat upp mina shopping-fynd och haft det gott. Ikväll tänker jag se till att mysa med familjen och bara äta och dricka gott.

Vad har ni för er den här lördagen?

Börek - Turkiska degknyten

400 g fetaost
2 ägg, lättvispade
25 g finhackad slätbladig persilja
375 g filodeg
1 dl olivolja

1. Sätt ugnen på 180 grader. Smula detaosten med gaffei en stor skål. Rör ner ägg och persilja och smaka av med svartpeppar.
2. Pensla 4 degplattor med olivolja och lägg dem ovanpå varandra. Skär degtraven i 8 cm breda remsor.
3. Lägg 1 msk fetaröra p en a nden av remsan och rulla ihop till ett knyte. Lägg knyten med skarven nedåt på bakpappersklädd plåt och pensla med olivolja. Grädda knytena ca 20 minuter tills de fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails