måndag 17 maj 2010

Måndagsmums

När man som jag varit ledig en hel vecka så kändes det lite extra motigt att gå upp i morse. Inte för att jag brukar vara någon sjusovare på morgonen (det är tämligen omöjligt när man har små barn). Idag tänker jag ialla fall kompensera motigheten med att laga lite lyxigare vardagsmat i kväll, på så sätt har hela familjen lite mer att se fram emot.

Hur lyxar ni till vardagen?

Balsamkyckling med fetaost och oliver

4 kycklingfiléer, (600 g)
1 tsk salt
1 krm svartpeppar, nymald
1 msk olivolja
2½ dl hönsbuljong, (tärning + vatten)
½ dl balsamvinäger
100 g fetaost
15 kalamataoliver utan kärnor

300 g tagliatelle
100 g ruccola

1. Skär kycklingfiléerna i två bitar på längden. Salta och peppra. Stek dem i oljan i en stekpanna ca 3 min på varje sida.
2. Häll på buljong och vinäger och låt puttra utan lock ca 10 min. Smula över ost och strö på oliverna.
3. Koka pastan i lättsaltat vatten enligt anvisning på förpackningen. Låt pastan rinna av och blanda med salladen.
4. Servera kycklingen med sky, topping och pasta med rucola.

För lite mer medelhavssmak kan fetaosten bytas ut mot fetaost i örtolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails