söndag 26 maj 2013

Morsdags-middag my way

Mors dag är ju lite av en favoritdag, jag gillar den faktiskt mer än min födelsedag (kanske för att den inte påminner så mycket om att man blir äldre som födelsedagen gör).

Jag har blivit finfint firad hela dagen med kaffe och lyxig choklad på sängen, presenter och bubbel. Maten valde jag dock att stå för själv. I strålande solsken satt vi ute i vår pergola och käkade pasta. Det är något visst med att äta pasta ute när solen gassar och skiner. Det smakar liksom som semester, fastän det bara är en vanlig söndag.

Hur har ni blivit firade eller firat idag?




Pasta med söt tomatsås och bakad ricotta

450 g ricottaost
olivolja
flingsalt
nymalen svartpeppar
1 tsk torkad oregano
½ torkad chili, smulad
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 klick smör
2 burkar hela plommontomater
3 msk balsamvinäger
½ tsk socker
450 g spaghetti eller pappardelle
½ kruka färsk basilika, bladen rivna
2 nävar färskriven parmesan

1. Värm ugnen till 200 grader.
2. Gnid in ricottan med olivolja, salt, peppar, oregano och chili, lägg den i en ugnsfastform och grädda den i ugnen i ca 20 min tills den är lite gyllene och fast.
3. Fräs sakta lök och vitlök i smör och olivolja i en kastrull. Låt det puttra ca 4 min tills det blivit sött och mjukt. Tillsätt tomaterna, låt det sjuda försiktigt i 15 min, mosa sedan tomaterna med sked. Tillsätt balsamvinäger och socker, rör om.
4. Koka pastan enligt anvisningarna på paketet. När pastan kokat klart, hälll av kokvattnet, men spara lite av det.
5 Vänd ner pastan i tomatsåsen och späd om det behövs med pastavattnet. Smaka av med salt och peppar och tillsätt snabbt parmesan och det mesta av basilikan.
6. Lägg upp i en varm skål, riv över extra basilika och parmesan. Man kan antingen strö över den bakade ricottan över pastan eller servera den vid bordet i en skål med sked i, och låta var och en strö osten över sin portion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails