måndag 16 januari 2012

Vårt dagliga bröd

Jag är en hopplös mack-älskare, inte så nyttigt jag vet, men nybakat bröd med gott pålägg är det inte mycket som slår. Dessvärre går det där med brödbakning i vågor hos mig, just nu är jag inne i en bagar-fas till familjens glädje. För visst är det så att det kan vara gott med köpebröd ibland, men man tröttnar ju ganska fort. Dessutom konstaterar jag varje gång jag bakar bröd att det är ju inte så jobbigt ändå, det är ju inte precis så att man måste stå och blänga på degen medan den jäser och då är ju arbetsinsatsen ganska begränsad.

Nu skall jag slå mig ner i soffan med en macka och en kopp te och njuta av att det är måndag!



Valnötsbröd

2 ½ dl vatten
2 ½ dl mjölk
50 g jäst
2 msk olja
2 tsk salt
1 msk honung eller (rå)-socker
1 påse valnötskärnor (50 g)
1 dl rågflingor
6 dl lantbrödsmjöl fyra sädesslag
ca 6 dl vetemjöl

1. Värm vatten och mjölk till 37° (fingervarmt). Rör ut jästen i blandningen i en bunke. Tillsätt olja, salt, honung eller socker, grovhackade nötter, kross och nästan allt mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs den övertäckt ca 50 minuter.
2. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela den i 2 delar. Forma dem till avlånga eller runda bröd och lägg dem på plåt, smord eller med bakplåtspapper. Låt bröden jäsa övertäckta ca 40 minuter.
3. Värm under tiden ugnen till 250°.
4. Sätt in plåten i nedre delen av ugnen och sänk samtidigt värmen till 200°. Grädda ca 25 minuter.
Låt svalna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails