fredag 6 januari 2012

Klassisk kaka

Det finns en tårta/kaka som slår det mesta. Hittade receptet i en folder från Arla för en massa år sedan och kunde inte låta bli att testa den. Gissa om den blev en favorit med en gång. Har fixat dessa tårtor till båda mina systrars studentbufféer, fast med tjusiga studentmössor i marsipan istället för pinjenötter.

Allt som oftast dyker den här kakan upp på kalas man besöker och självklart det är ju en klassiker.

Har ni någon klassiker ni bakar om och om igen?




Tryffeltårta

150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

1 1/2 dl vispgrädde
2 msk smör
200 g mörk choklad

1/2 dl rostade pinjekärnor

1. Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Ta den från plattan. Rör i socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet. Bred ut smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
2. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min, kakan ska vara lite lös i mitten.
3. Koka under tiden upp grädde och smör i en kastrull. Ta det från plattan. Hacka chokladen, rör ner och låt smälta. Låt tryffeln halvstelna i kylen ca 1 timme. Bred den över kakan, strö över pinjekärnorna.
4. Låt stå kallt minst 1 timme före servering. Skär i smala bitar.

6 kommentarer:

  1. Den ser otroligt god ut, så jag förstår om den är återkommande. Jag har nog ingen kaka eller tårta som ofta dyker upp.

    SvaraRadera
  2. Den låter jättegod! Trevligt att toppa den med pinjenötter också. :-)

    SvaraRadera
  3. GAHHHHHHHH mums : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Oftast tycker jag kakor tenderar att vara ganska tråkiga när folk kallar dem för klassiker. Typ som klassikern sockerkaka. Men den här...låter ju definitivt inte tråkig. En riktig hit gissar jag. Jag har en klassiker som vi kallar för "kolakaka" som jag och mina kompisar alltid bakade när det var kalas eller utflykt. En slags kladdig chokladbotten med mörk kolaglasyr. Typ det godaste som finns...

    SvaraRadera
  5. Så fin och roligt att ha pinjenötter på!

    SvaraRadera
  6. Bakar väldigt sällan söta saker, men en eller annan Fyriskaka brukar jag nog göra när det är äppelsäsong...

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails