söndag 26 februari 2012

Glass i stora lass!

Oj, vilken helg! Solsken och vårkänsla, fågelkvitter och takdropp. Det är lycka!

Undertecknad tog en loppissväng med äldste sonen medan J lade parkett och vi hittade en ursnygg gammal karamellburk i plåt som nu väntar på att fyllas med godsaker. Fick en och annan märklig blick när jag köpte mig en gammal rostig fogsvans, i min mening så vacker som en såg kan bli. För ynka 15:- fick jag mig en utmärkt dekoration att hänga upp på vår vedbod. Vi var helt enkelt tvungna att fira våra fynd med att åka hem och göra glass.

I brist på vanlig naturell yoghurt använde vi grekisk yoghurt, ett genidrag visade det sig och galet gott. Nu är vi redo för att ta tag i en ny vecka!




Hallonglass

1½ dl vispgrädde
1 dl florsocker
1-2 tsk vaniljsocker
2 dl hallon
4 dl grekisk yoghurt

1. Vispa grädden med sockret och vaniljsockret. Mixa hallonen till puré.
2. Vispa ner yoghurten & hallonpurén. Kör glassen i glassmaskin och ställ sedan in glassen i frysen så att den blir fastare i konsistensen.
3.Servera lätt tinad med glassrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails