tisdag 21 februari 2012

Semlor så klart!

Självklart måste man ha semlor en dag som denna. Problemet hos oss är bara att storkillen inte är så förtjust i hela semlegrejen. Jag tror att det är mandelamssan i fyllningen han inte gillar, det blir för sött för honom.

Idag försökte jag mig på en modifikation av den vanliga semlan för att få till en variant som även han skulle kunna tycka om. Mitt lilla köksexperiment resulterade i chokladsemlor med ganache-fyllning och chokladgrädde. Inte illa om jag får säga det själv och det fick godkänt av testpanelen också.

Visst det kanske inte är en semla egentligen, men attans så goda de blev.



Chokladsemlor med ganachefyllning

2½ dl mjölk
25 g jäst
2 msk socker
1 krm salt
3 msk kakao
7 dl vetemjöl
75 g rumsvarmt smör

100 g mörk choklad
1 dl visgrädde

3 dl vispgrädde
1 tsk florsocker
1 tsk kakao

2 tsk florsocker

1.Värm mjölken i en kastrull till 37 grader. Häll den i en bunke och smula i jästen. Rör tills jästen är löst. Tillsätt socker, salt, kakao och nästan allt mjöl. Klicka i smöret och arbeta ihop till en smidig deg.
2. Jäs degen i bunken, täckt med handduk, cirka 45 minuter.
3. Dela degen i 12 bitar på mjölat bakbord. Rulla dem till bollar.
4. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper, låt dem jäsa övertäckta med en handduk cirka 25 minuter.
5. Sätt ugnen på 225 grader Grädda semlorna i mitten av ugnen 5–7 minuter. Låt svalna på galler.
6. Bryt ner chokladen i en kastrull och slå på 1 dl grädde. Hetta försiktigt upp under omrörning tills chokladen har smält. Häll chokladgrädden i en stor värmetålig skål och vispa med elvisp i 10 minuter eller tills den är tjock, blank och kall.
7. Skär av ett lock på bullarna och grö ur lite smulor ur bottendelen.
8. Fyll håligheten med ganachen.
9.Vispa grädden fyll en spritspåse med hälften av grädden och fördela på hälften av semlorna. Sikta ner kako och florsocker i resterande grädde och vispa slätt. Fyll spritspåsen och fördela på resten av semlorna.
10. Lägg på locken på semlorna. Häll florsocker i en sil och pudra sockret över semlorna.


Vill ni ha ett finfint recept på "vanliga semlor" hittar ni det här

3 kommentarer:

  1. Jag har bakat mina semlor idag också. Dina ser väldigt goda ut. Mina blev med apelsinsmak

    SvaraRadera
  2. Så gott med chokladsemlor! Jättefina dessutom.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails