tisdag 26 april 2011

Prima paj

Tur att man inte behöver prata på en blogg, jag har nämligen inte mycket till röst kvar. Det här med förkylning på våren känns totalt meningslöst, å andra sidan, när är det positivt att vara förkyld.

Jag tänker hur som följa minsta motståndets lag idag och placera min lekamen i soffan och läsa en bra bok. Mer aktivitet än så lär det inte bli.

Känner att jag varit oerhört dålig på att uppdatera här, så jag har lyckats hitta både bild och recept i gömmorna i datorn på en prima paj vi lagade för ett tag sedan. Lite lyxigare variant på en vanlig köttfärspaj.


Köttfärspaj med sufflétäcke

3 dl vetemjöl
125 g smör eller margarin
3 msk kallt vatten

400 g köttfärs
1 msk smör eller margarin
1 gul lök
200 g champinjoner
2 msk tomatpuré
1 dl chilisås
salt
peppar
1 tsk oregano

2 dl crème fraiche
1 msk senap
3 äggvitor

1. Sätt ugnen på 225 grader. Hacka ihop mjöl och smör till en smulig massa. Tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg. Kavla ut och lägg i en form.
2. Nagga och ställ kallt i 30 minuter. Förgrädda i 10 minuter. Fräs färsen smulig i smör.
3. Skala och hacka löken, skiva svampen. Låt fräsa med köttfärsen ett par minuter. Tillsätt tomatpuré, chilisås och kryddor och koka i 10 minuter.
4. Häll fyllningen i formen. Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda crème fraiche och senap och vänd ner i äggvitorna.
5. Sänk temperaturen på ugnen till 200 rader. Bred över fyllningen och grädda i cirka 25 minuter.

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails