måndag 4 april 2011

Ljuvligt med lamm

Det verkar som om man antingen älskar lamm eller hatar det. Jag tillhör skaran som tycker att lamm är bland det godaste som finns i köttväg , så jag kan inte riktigt förstå mig på dem som hävdar att lamm skulle smaka kofta. Nu kan det väl tilläggas att jag inte riktigt har någon erfarenhet av att äta kofta, så visst, det kan hända att lamm-motståndarna har rätt. Jag tycker ändå att det verkar lite läbbigt att smaka på en kofta, luddigt och dant, så jag kommer nog att hålla mig ovetande om eventuella likheter i smak.

Faktum är att jag har lyckats med att trimma in barnen på att gilla lamm, sånt är bra, då kan man få lite variation på vardagsmaten. Idag formar vi lammfärs till biffar och serverar med couscous, något annat än köttbullar och pasta det minsann.


Lammfärsbiffar med tomatcouscous

500 g lammfärs
2 tsk salt
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 ägg
svartpeppar
3 msk hackad oregano (färsk)
olivolja (till stekning)

couscous (till 4 pers)
4 tomater
1 knippa persilja (gärna slätbladig)
olivolja
salt och peppar

1 medelstor gurka
5 dl lättyoghurt naturell
2 vitlöksklyftor
salt och peppar

1. Börja med tzatzikin. Häll yoghurten i ett kaffefilter och låt rinna av ca 30 min. Blanda under tiden färsen med salt, hackad lök och vitlök, tomatpuré och ägg.
2. Krydda med peppar och oregano. Forma ca 10 avlånga biffar och stek runt om i stekpanna. Trä upp de färdiga biffarna på spett.
3. Koka couscousen enligt anvisningarna på paketet. Tärna tomaterna och grovhacka persiljan, och rör ner i couscousen. Tillsätt lite olivolja och rör runt. Smaka av med salt och peppar.
4. Skala och riv gurkan till tzatzikin. Pressa ur vätskan i en sil. Blanda den avrunna yoghurten med gurkan. Pressa i vitlöken. Salta och peppra.

3 kommentarer:

  1. Lamm är verkligen en av våra favoriter, så gott och så mycket man kan göra. Senast i lördags blev det lamm, denna gången i lergryta och det smakade verkligen inte kofta... Fast precis som du så har vi inga större erfarenheter av koftsmak:)

    SvaraRadera
  2. Jag älskar lammkött, men har lite svårt för lammfärs om den är för mycket fett i. För precis som med så mycket annat kött sitter den karktäristiska smaken i fettet. Det samma tycker jag om vildsvin, gillar inte fettet helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. Lammfärs är så gott och couscous passar jättebra till.Mums..:-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails