torsdag 24 mars 2011

Våffeldagen!

Jag gillar verkligen våfflor, så våffeldagen firas ordentligt i casa J. I år blir det lite vanskligt för oss att proppa i oss nygräddade våfflor för vi packar in oss i bilen och åker på semester en sväng över helgen. Jag måste erkänna att jag hade seriösa funderingar på att plocka med mig våffeljärnet, men det kanske vore att ta i. Men våfflor skall det bli. Jag har gräddat ett ordentligt gäng våfflor och fryst in och det nogsamt inslagna paketet skall få följa med oss i morgon. Okej, det är inte riktigt samma sak med våfflor som är värmda i ugnen men det får gå.

Favoriten när man skall äta sylt och grädde eller glass till våfflorna är med ägg i, råkar man dessutom ha en äggula extra över så är det helrätt att blanda i den i smeten så att man får härligt gyllengula våfflor. Mums!

Äggvåfflor

100 g smör
4 dl vetemjöl
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
5 dl mjölk
2 ägg

1. Smält fettet och låt det svalna.
2. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och hälften av mjölken till en jämn smet. Rör ner resten av mjölken, äggen och fettet (för mer gyllene våfflor rör ner en extra äggula).
3. Hetta upp ett våffeljärn. Pensla laggen med smält smör till första omgången. Lägg på ¾ - 1 dl smet. Bred ut den något och grädda våfflorna gyllenbruna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails