onsdag 16 juni 2010

Så där mitt i veckan

Mitt i veckan, lill-lördag och strålande solsken. Vad kan passa bättre än en paj att äta ute i det fria. Nu råder rabarber-eufori i mitt kök. Det finns ju så otroligt mycket gott man kan göra med rabarber. Receptet på den här pajen hittade jag i en veckotidning för några år sedan och den blev en favorit med en gång. Underbar smak av kola och citron, hur god som helst helt enkelt.

Rabarberpaj

150 g kallt smör
3½ dl siktat dinkelmjöl
1 msk råsocker
1½ msk kallt vatten

ca 300 g rabarber
100 g mandelmassa
50 g smör
2 uppvispade ägg
1 dl råsocker
rivet skal av ¼ citron

1. Nyp ihop smör, mjöl och socker till en smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta ihop till en smidig pajdeg.
2. Tryck ut degen i en låg pajform, ca 26 cm i diameter. Nagga botten med en gaffel och låt den stå i kylen i minst en timma.
3. Sätt ugnen på 200 grader. Strimla rabarbern tunt, skala den om den är grov. Riv mandelmassan på rivjärnets grova sida.
4. Smält smöret. Vispa upp äggen. Rör ner ägg och socker i smöret och sjud utan att koka till en tjock kräm. Vispa hela tiden.
5. Ta krämen från värmen. Rör ner mandelmassa och citronskal och låt krämen svalna. Vänd ner rabarbern,
6. Fyll pajskalet med krämen. Grädda pajen mitt i ugnen tills den är genomgräddad och har vacker färg, ca 25 minuter.
7. Servera med lättvispad grädde eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails