onsdag 22 maj 2013

Mitt-i-veckan fika

Ibland känner jag att man bara måste fira att man tagit sig igenom halva arbetsveckan - idag var en sådan dag. Jag har jobbat tre ganska långa dagar på raken, och då kände jag faktiskt att det var läge för lite vardagslyx.

Havreformarna snodde jag ihop igår kväll, så det vara bara att fylla på med jordgubbar och grädde. Smaskens!

Nu är jag redo för resten av veckan :)



Havreformar med flädergrädde och jordgubbar

200 g smör
4 msk strösocker
4 msk ljus sirap
4 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 krm salt

2 dl vispgrädde
3 msk koncentrerad flädersaft
1/2 liter jordgubbar

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull och rör i socker, sirap, havregryn, mjöl, bakpulver och salt. Klicka ut smeten i muffinsformar av papper ställda på en plåt.
2. Grädda kakorna mitt i ugnen ca 10 min, tills de är gyllenbruna. Tryck till en liten fördjupning i mitten så fort kakorna ­kommer ut ur ugnen.
3. Ta bort pappersformarna från kakorna och låt dem kallna på galler.
4. Vispa grädden fluffig tillsammans med flädersaften. Klicka den i kakornas fördjupning.
5. Snoppa jordgubbarna och skär dem i mindre bitar. Strö dem över grädden och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails