lördag 25 maj 2013

Fisk på franska

Jag kan inte hålla mig när jag är utomlands - jag köper mattidningar och kokböcker. Det är ju inte alltid man fixar det där med språket på stört, men det brukar lösa sig. Om inte annat så kan man ju få inspiration av vackra bilder och man brukar i regel kunna fånga essensen av recepten.

Har insett att kokböcker är ett ypperligt sätt för mig att träna på språk, visst, vokabuläret blir väl minst sagt begränsat till ett område, men vaddå....

Nåväl, min köksfranska har blivit avsevärt mycket bättre sedan vi började åka på semestrar till Frankrike, och maträtterna blir aningen mer franskinspirerade. Idag bjuder jag på lax med fänkål - fantastiskt gott! Vill man så kan man givetvis servera potatis till.

Trevlig lördag!



Saumon en papillote

4 x 200g laxfilé
2 tomater, i skivor
1 liten fänkål i skivor
1 röd lök i skivor
2 vitlöksklyftor, hackade
2 msk rivet citronskal
½dl hackad färsk persilja
olivolja
salt och nymalen svartpeppar

1. Värm ugnen till 220.
2. Koka upp vatten i en kastrull, lägg i tomaterna och ge ett snabbt uppkok..
3. Lägg folie i botten på en ugnsfastform, ta en ordentlig bit, så att du kan vika den över formen senare.
4. Lägg skivad fänkål och lök i en formen och ringla över olivolja. Lägg över de kokta tomaterna.
5. Lägg på laxbitarna och krydda med salt och peppar.
6. Vik över folien och tryck till så stt det inte blir någon luft kvar.
7. Baka i ugnen 10-15 minuter.
8. Blanda vitlök, citronskal, persilja och strö över rätten när den är färdig i ugnen. Servera omedelbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails